De "donkere dagen" voor kerst - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Iris Fransen - WaarBenJij.nu De "donkere dagen" voor kerst - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Iris Fransen - WaarBenJij.nu

De "donkere dagen" voor kerst

Blijf op de hoogte en volg Iris

16 December 2012 | Guinea, Conakry

Goed, waar zullen we eens beginnen? Het is teveel om alles van de afgelopen maand te vertellen, dus ik zal het maar bij een paar hoogtepunten houden.
Na de vakantie in Kindia begon het gewone leventje weer, schoonmaken schoonmaken en nog meer schoonmaken! Zo nu en dan hadden we een beetje weinig mensen in het team, maar we moeten natuurlijk nog wel dezelfde hoeveelheid werk doen, dus het was even flink aanpakken af en toe. Gelukkig hebben we vorige week twee nieuwe collega's gekregen en krijgen we er binnenkort nog een, dus dan hebben we weer genoeg mensen!

Ongeveer twee weken geleden hadden we een barbecue op de dock vlak naast het schip. Alle dayworkers waren ook uitgenodigd dus er waren minstens 500 mensen! Na het eten hadden we een soortvan kerkdienst (ook buiten) met heel veel Afrikaanse muziek en dans :)

De volgende dag tijdens werk kwam ik op een gegeven moment mijn cleaning closet binnen en zag dat er een heleboel water op de grond lag. Het was echt een heleboel! Omdat het schip altijd een beetje scheef ligt, was het water allemaal naar één hoek gestroomd, maar daar was het dan ook wel een paar centimeter diep! En drie maal raden wat ik toen mocht doen? Hozen! Nu ben ik weer een ervaring rijker :)

Ik ben inmiddels nog een paar keer naar het Hope Center geweest en ben nu goed bevriend met het meisje dat de eerste keer mijn haar vlocht. Elke keer als ze me aan ziet komen, komt er een enorme glimlach op haar gezicht en rent ze op me af! Ik heb op het schip gehoord dat ze voor haar operatie zó gepest en gemeden werd door iedereen omdat haar benen zo krom waren, dat ze nooit lachte en met niemand echt contact maakte. Maar het meisje dat ik heb leren kennen is zo anders! Ik kan haast niet geloven dat het over hetzelfde kind gaat...

En dan heel wat anders; begin deze maand was het sinterklaas. Sinterklaas komt niet alleen in Nederland, zoals de meeste mensen misschien denken, maar elk jaar op 5 december maakt hij ook even een reisje naar West-Afrika. We hebben "Zie ginds komt de stoomboot" in het Engels gezongen en "Sinterklaas kapoentje" in het Nederlands. Alle kinderen aan boord kregen een cadeautje en ik had mijn eigen doos met cadeautjes al een paar dagen eerder over de post gekregen. Dankuwel Sinterklaas! Ik had zelf pepernoten gebakken en ze waren best goed gelukt :) Maar probeer een Amerikaan het woord "pepernoot" maar eens uit te laten spreken... Het is trouwens sowieso best lastig om de hele sinterklaastraditie uit te leggen aan mensen die er nog nooit in hun leven van gehoord hebben... De meeste mensen schijnen te denken dat het iets te maken heeft met kerst, maar dat het gewoon een beetje eerder is. Het hele schip is trouwens al versierd voor kerst. Ik heb de kerstbomen nog niet geteld, maar het zijn er veel!

Een paar dagen na Sinterklaas ben ik, terwijl het in Nederland sneeuwde, naar het strand geweest met een paar mensen. Het was supergezellig! Ik heb zwemles gegeven en op het strand gelegen en cola gedronken onder een kleurige parasol :) En het was heel leuk om te bedenken dat thuis iedereen in de kou zit en wij lekker op het strand lagen :) Maar ik word wel jaloers als Nederland straks een witte kerst heeft!

Veel mensen zullen het al wel weten, maar veel ook nog niet: ik heb het hier zo naar m'n zin dat ik langer blijf! Het oorspronkelijke plan was dat ik op 8 april vanuit Conakry terug naar Nederland zou vliegen. Het nieuwe plan is dat ik op 10 juni terugvlieg vanaf de Canarische eilanden. Dat betekend dat ik weer mag varen! Maar het beste is, dat Britt voor zes weken aan boord komt!

Het is niet echt een hoogtepunt, maar ik zal het toch even noemen. De afgelopen week ben ik ziek geweest, ik had een of ander virus. Het was niets ernstigs, maar ik heb wel een paar dagen in bed of op de bank doorgebracht en niets anders gegeten dan brood... Wat de week nog een stukje minder leuk maakte, was dat ik afscheid moest nemen van twee vrienden. Maarja, mensen komen en gaan hier altijd...

Om dit blog toch vrolijk af te sluiten hier nog even mijn verslag van vandaag. Ik heb uitgeslapen tot kwart over 8, heb genoten van een heerlijk ontbijtje van geroosterd brood met kaneelsuiker, roerei en een bakje yoghurt en daarna heb ik mijn nieuwe afrikaanse jurk aangetrokken. Om half 10 ben ik met twee vrienden naar Martha's kerk vertrokken. We hebben een heel mooie dienst gehad! Na de dienst zijn we weer naar Martha's huis geweest, waar we rijst met pindasoep en vis hebben gegeten. Het was heerlijk!
En nu hang ik lekker lui op de bank met m'n laptop op schoot en dwing mezelf om dit blog te schrijven want ik ben er al een week mee bezig dus hij moet nu echt af...

  • 16 December 2012 - 21:39

    Ina Dantuma:

    hoi Iris

    het was inderdaad al lang geleden dat ik iets gelezen had van jou. heb er al verschillende keren aan gedacht, wanneer schrijft Iris weekeen stukje.
    ben je nu al weer helemaal beter?
    en wat de sneeuw betreft, die is nu al gelukkig weer weg, maarvandaag de hele dag regen was ook niet zo leuk, dan toch maar liever sneeuw?
    gisteren hier thuis de kerstboom op gezet, ster voor het raam.
    in de kerk was vorige week alles al versierd. we hadden de zaterdag daarvoor een kerstmarkt. dus alles was al opgetooid.
    kinderen zijn druk bezig met een kerstlied, alle zondagschool kinderen samen. we doen het dit jaar anders met kerst. we doen een ieder heeft iets dienst. van te voren mag je opgeven wanneer je iets wilt doen. ben benieuwd.
    zelf zit ik bij de zondagschool en dus zing ik mee. verder doe ik dit jaar nergens aan mee met de kerst. we hebben het hier thuis druk met de voorbereidingen dat Matthijs uit huis gaat. dus voor andere dngen even niet zoveel energie.
    volgend jaar maar weer opnieuw kijken.
    iris heel veel zegen toegewenst met de kerstdagen en met de jaarwisseling.
    we horen wel weer van jou! hoop ik!

    liefs Ina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 24 Juni 2012
Verslag gelezen: 486
Totaal aantal bezoekers 80980

Voorgaande reizen:

05 Juli 2014 - 27 Augustus 2014

Guinee 2.0

08 Augustus 2012 - 14 Juni 2013

Mijn reis met Mercy Ships

Landen bezocht: